به روایت عطف؛

محمدحسین رحمانی‌ خلیلی، معاون برنامه‌ریزی و امور استان‌های بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تشریح اقدامات بنیاد در بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی از روند ارزیابی، اسکان اضطراری، تهیه فلوچارت اقدام، پیشنهادات مطرح‌ شده در دولت و وضعیت مدیریت پروژه‌ها سخن گفت.

وی در این‌باره اظهار کرد: در هفته ابتدایی جنگ ستاد بازسازی در بنیاد مسکن انقلاب تشکیل شد. طبق ماده 8 اساسنامه بنیاد، تهیه طرح و اجرای بازسازی بعد از سوانح طبیعی و جنگ بر عهده بنیاد مسکن است. از همان هفته اول، ستادهایی در 10 استانی که مورد تجاوز رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند تشکیل شد.

وی ادامه داد: در شهر تهران چهار ستاد براساس تقسیم‌ بندی مناطق 22 گانه فعال شد و در استان‌ها نیز شعب بنیاد مسکن به عنوان ستاد بازسازی مشخص شدند. این ستادها ابلاغ‌های لازم را دریافت کردند و جلسات آن‌ها در سطح خوبی با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین در هیئت دولت برگزار شد.

وی یادآور شد: فلوچارتی توسط بنیاد مسکن تهیه شد که براساس آن به‌محض تجاوز و آسیب در یک منطقه، کارشناسان بنیاد به همراه سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان آتش‌نشانی، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مسئول در محل حاضر می‌شدند. در این فرآیند ارزیابی اولیه انجام می‌شد و در صورتی که ساکنان در محل حضور داشتند، جهت تکمیل پرونده به ستاد دعوت می‌شدند. در غیر این صورت کارشناسان مجدداً برای ارزیابی به محل مراجعه می‌کردند.

معاون برنامه‌ریزی بنیاد مسکن گفت: پس از ارزیابی مرحله اول، اسکان اضطراری در دستور کار قرار گرفت. اسکان اضطراری به معنای فراهم‌کردن مکان موقتی برای اسکان فرد آسیب‌دیده به‌مدت سه هفته تا یک ماه تا زمان اجاره یا تهیه محل مناسب است. در قانون مسئولیت این کار با هلال‌احمر است، اما ابزار اصلی آن یعنی چادر در کلان‌شهری مانند تهران عملاً قابل استفاده نبود. به همین دلیل، شهرداری تهران این مسئولیت را برعهده گرفت و برخی از هتل‌ها و مراکز اقامتی خود را در اختیار مردم قرار داد.

رحمانی خلیلی با بیان این‌که برای تأمین اسکان موقت نیز نیاز به اعتبار بود تا بتوان مبلغی به‌عنوان رهن یا اجاره تا زمان تکمیل ساخت مسکن جدید پرداخت شود، تصریح کرد: واحدهای آسیب‌دیده به سه دسته احداثی، تعمیری و مقاوم‌سازی تقسیم‌بندی شده‌اند. واحدهای احداثی و مقاوم‌سازی باید در زمان اجرای عملیات، خالی از سکنه باشند تا امکان آواربرداری فراهم شود.

وی با بیان این‌که طرحی با همکاری وزارت راه و شهرسازی تهیه و به دولت ارسال شد، اضافه کرد: در چند جلسه مدل‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی و اجرایی واحدهای مسکونی آسیب دیده بررسی شد؛ از جمله استفاده از ظرفیت خیرین یا به‌کارگیری امکانات دستگاه‌هایی که کارکنان آن‌ها در این واحدها ساکن هستند. در نهایت طی آخرین جلسه مربوط به بازسازی در هیئت دولت با پیشنهاد شهردار تهران مقرر شد که تمام امور بازسازی از محل اعتبارات داخلی شهرداری انجام و مدیریت پروژه از بنیاد مسکن و وزارت راه به شهرداری تهران منتقل شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور استان‌ها بنیاد مسکن در عین حال گفت: البته این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و باید به مجمع بنیاد مسکن ارائه شود. با این حال، بنیاد آمادگی دارد داده‌ها و اطلاعاتی که تاکنون تکمیل شده را پس از ابلاغ رسمی مصوبه در اختیار شهرداری تهران قرار دهد.

رحمانی خلیلی تاکید کرد: نکته مهم آن است که با گذشت حدود یک ماه از آغاز جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی ضروری است هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری نهایی انجام شده و عملیات اجرایی آغاز شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس و سایر نمایندگان خواستار تسریع در ابلاغ مصوبه دولت شدند تا نهاد مسئول بتواند کار را پیش ببرد و مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.

وی بیان کرد: بر اساس آماری که تا روز چهارشنبه هفته گذشته ثبت شده 2191 واحد توسط ارزیابان بنیاد مسکن ارزیابی شده که 166 واحد مسکونی نیازمند احداث و نوسازی کامل مجدد و 21 واحد تجاری نیازمند احداث است. همچنین 3299 واحد مسکونی نیازمند تعمیر، 672 واحد تجاری تعمیری و 202 واحد نیز نیازمند مقاوم‌سازی هستند. این آمار مربوط به همان 10 استانی است که ستادهای بازسازی در آن‌ها مستقر شده‌اند. در پیشنهاد ارائه‌شده به دولت، برای اجرای این پروژه حدود 3.5 همت پیش‌بینی شده است.

 

.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *