به روایت عطف؛
به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعید ضیاییفر در نشست هماندیشی «ظرفیتهای فقه برای دفاع از ولی امر مسلمین و جامعه اسلامی» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: برخی از مسائل فقهی جنبه شخصی دارد؛ اما برخی احکام دارای جنبه عمومی و یا بسیار گسترده و فراتر و حتی بین المللی و جهانی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این بحث یکی از مصادیق احکام فقهی است که جنبه جهانی و بین المللی دارد و باید ملاحظات را در نظر بگیریم از این جهت ممکن است ادبیات و منطقی را انتخاب کنیم که مشتریان بیشتری در جوامع بشری داشتهباشیم و بیشتر جامعه جهانی اعم از دولتها و ملتها را با خود همراه نماییم.
وی تصریحکرد: یعنی چنین مسائلی همچون دفاع از ولی امر مسلمین را بهگونهای و با منطق و ادبیاتی مطرح کنیم که جنبه اشتراک آن در بشر بیشتر باشد، مثلاً در ماله جهانی مهدویت، از حق و عدل و مبارزه با ظلم سخن گفتهمیشود که فرادینی و جهانی است.
ضیاییفر بیان کرد: بر این اساس ما نیز میتوانیم از این مفاهیم جهانی استفاده کنیم و با منطق کار را پیش ببریم، در این باره علاقه بر ادله فقهی و نقلی از یک سری ادله عقلی میتوان استفادهکرد.
وی عنوان کرد: دلیل عقل میتواند منطق مشترک برای ما ایجاد کند که حرف ما بیشتر در جهان خریدار داشتهباشد؛ همچنین اگر بحثی، جنبه عقلایی داشتهباشد، میتوانیم به منطق مشترکی با نخبگان و عالمان و اندیشمندان و گروههای مرجع و حتی دولتها برسیم.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما در بحث مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی علاوه بر رویکرد فقه و دلیل نقلی و آیات و روایات، میتوانیم از دلیل عقلی و عقلایی نیز ورود پیدا کنیم و به گفته امامخمینی(ره) باید به محیط عقلا مراجعه کرد.
وی گفت: اینکه انسانهایی بر حسب عقلی از حق خود دفاع میکنند و عقل به دفاع حکم میکند و حتی فطری است و این مساله فراتر از انسانهاست و در حیوانات وجود دارد و از حق خود دفاع میکنند میتواند زبان مشترک زیادی داشتهباشد.
ضیاییفر اظهار داشت: عدم هرج و مرج و نظم و آرامش از حقوق ابتدایی هر انسانی است و انسان به حکم عقل و غریزه و فطرت از این حق دفاع میکند.
وی بیان کرد: یکی از چیزهایی که بزرگترین نقش را در حفظ امنیت در جامعه و عدم هرج و مرج دارد رئیس واجدالشرایط و اصلح است که اختصاص به جامعه اسلامی ندارد و هر جامعهای که رئیس خود را صالح میداند دفاع از رئیس را حق خود میداند که این فرامذهبی و فرادینی و منطقی است که میتوانیم در جهان خریدار بیشتری داشتهباشیم، چون نقش اصلی را در عدم هرج و مرج و فساد و خون ریزی دارد و این یکی از ادله مهم در ضرورت امامت نیز است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریحکرد: عقل نیز به این مقوله حکم میکند که اگر کسی این حق را مورد تهدید قرار دهد وظیفه هر انسانی دفاع است چه در جامعه اسلامی و غیر اسلامی این امر کاربرد دارد؛ ضمن اینکه به اقتضای قاعده ملازمه و فقیه میتواند استنباط فقهی نیز داشتهباشد.
وی اظهار داشت: دلیل دوم سیره عقلایی است؛ با سیر در جوامع تاریخ میبینیم انسانها از حقوق خود در زمانی که به مخاطره بیفتد دفاع میکنند و عدم وقوع فتنه و هرج و مرج و قتل و غارت سیره عقلایی است، اگر مورد تهدید قرار بگیرد مقدمه چینی میشود عقلا منتظر نمیمانند و عمل وارد دفاع میشوند و اگر نشانههایی آشکار شد عقلا حکم میکنند اقدام انجام شود.
ضیاییفر بیان کرد: ما دو راه داریم یکی اینکه از نظر تاریخی این سیره در معصومین نیز وجود داشته است و دیگری مبنای قاصری در حجیت سیرهها است؛ سیرههای عام عقلایی در غیر عبادات حجت است و طبق این قاعده که مبنای خاصی است ولو ثابت نشود در زمان معصوم وجود داشتهباشد میتوان بحث را پیش برد، از طرفی ادله آیات و روایات نیز زیاد است.
وی گفت: از همه ابزارهایی که جهان قبول دارند باید استفاده و باید خطرات اسرائیل و آمریکا را به جهان معرفی و ابعاد انسانی فجایع آنها را تبیین کنیم؛ دفاع از ولی امر مسلمین و جامعه اسلامی علاوه بر ظرفیت فقه، دارای ادله عقلی است و با این ادله میتوان به زبان مشترکی با دنیا دستیافت.
انتهای خبر/