قدردانی پزشکیان از تلاش‌های شبانه‌روزی برای صیانت از امنیت کشور

به روایت عطف؛

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جلسه هم‌اندیشی دولت با دانشگاهیان به منظور یافتن راهکارهای علمی و کاربردی رفع چالش کم‌آبی در کشور پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور رئیس جمهور، وزرای نیرو، کشاورزی و علوم و جمعی روسای و اساتید دانشگاه‌های مطرح کشور برگزار شد.

 

در این جلسه مسعود پزشکیان، ضمن تأکید بر ضرورت رعایت اصل تعادل میان منابع و مصارف آب به عنوان یکی از بنیادی‌ترین اصول توسعه پایدار، اظهار داشت: عدم رعایت این اصل، منشأ بخش عمده‌ای از مشکلات کنونی در حوزه آب کشور است. باید به دقت ارزیابی کنیم که اقداماتی که طی سال‌های اخیر با صرف هزینه‌ انجام شده‌اند، تا چه میزان توانسته‌اند در کاهش مصرف آب مؤثر واقع شوند.

رئیس جمهور بر ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی میان دولت و دانشگاه با حضور تمامی بخش‌های مرتبط تأکید کرد و افزود: چون حل مسئله کم‌آبی محدود به یک بخش خاص نیست و به نوعی همه حوزه‌های مدیریتی را در بر می‌گیرد، لازم است راهکارهای ارائه‌شده ریشه‌ای و جامع باشد تا از عوارض احتمالی در دیگر بخش‌ها جلوگیری شود.

پزشکیان همچنین تأکید کرد: این کارگروه‌ها باید در استان‌ها با هماهنگی استانداری‌ها و دانشگاه‌های منطقه‌ای شکل گرفته و به شهرستان‌ها تسری یابند، چرا که شرایط هر منطقه به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی منحصر به فرد است و نسخه‌های حل مسئله نیز می‌بایست متناسب با ویژگی‌های محلی تدوین شود.

رئیس جمهور بر اهمیت آگاه‌سازی مدیران، مسئولان و سیاستگذاران کشور درباره وضعیت آبی و دلایل بروز چالش در این بخش تأکید کرد و اظهار داشت: باید تلفیقی از گزارش‌های وزارت نیرو و دانشگاه‌ها به مسئولان ارائه شود تا حساسیت لازم نسبت به موضوع ایجاد شود. همچنین داده‌ها و گزارش‌های مرتبط باید به شکل عمومی و فراگیر در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا همگان درک صحیحی از مخاطرات موجود داشته باشند و در مسیر همکاری و مشارکت قرار گیرند.

پزشکیان در این زمینه، نقش رسانه ملی به عنوان رکن مهمی در آگاه‌سازی عمومی و همراه‌سازی مردم برای انجام اقدامات پیشگیرانه و اجرای سیاست‌ها را مورد تأکید قرار داد و بر اهمیت آموزش در مدارس به عنوان دیگر مؤلفه‌ ضروری در فرهنگ‌سازی و تربیت نسل آینده در حفظ منابع آب تأکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حل چالش کم‌آبی نیازمند تغییر نگرش است، گفت: این مسئله یک پروژه مقطعی نیست، بلکه روندی مستمر و پایدار است که باید در آن پنج اصل مهم مهندسی آب و خاک و کشت، آموزش مؤثر، سیاست‌های تشویقی، برخورد قانونی با متخلفین و نظام ارزیابی و نظارت مستمر مد نظر قرار گیرد.

پزشکیان با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در جهان امروز، علاوه بر رسالت آموزشی، بر حل مسایل متمرکز شده اند، تصریح کرد‌: انتظار دارم دانشگاه‌های کشور ما نیز با ورود جدی به مسایل ملی، راهکارهای عملی و راه‌گشا ارائه دهند تا خروجی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آنها در توسعه متوازن و پایدار کشور تجلی یابد.

در این نشست مهم، گزارشی جامع و تفصیلی ارائه شد که ضمن بررسی نحوه ورود دانشگاه به موضوع کم‌آبی، دلایل پیدایش و تشدید این بحران طی ده‌ها سال گذشته به بحث و بررسی گذاشته شد.

همچنین مولفه‌های تأثیرگذار بر عدم توازن میان منابع و مصارف آب در کشور از جمله هدررفت گسترده آب در بخش شرب، عدم تطابق مصرف و هزینه در بخش کشاورزی، عدم هزینه اثر بخش انتقال آب از دریا، برداشت‌های غیر اصولی از منابع آب زیرسطحی، عدم اجرای کامل سیاست‌های آبی، فرسودگی شبکه‌های توزیع، سیستم‌های سرمایشی منسوخ، تغییرات اقلیمی، کمبود هوشمندسازی در داده‌برداری منابع آبی، مسایل سیاسی و امنیتی، ضعف هماهنگی‌های بین‌بخشی و بارگذاری بی‌رویه روی منابع آب و اتخاذ برخی تصمیمات نادرست ناشی از فقدان اطلاعات دقیق و داده‌های علمی به تفصیل مورد واکاوی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *